در مورد معنای «علمالکتاب» و مصداق «من عنده علمالکتاب» که در آیه 43 سوره رعد بهعنوان گواه رسالت پیامبر اسلام(ص) معرفی شده است، در میان مفسران، اختلاف نظرهایی وجود دارد و احتمالات و مصادیق متعددی برای آن ذکر شده که برخی از این احتمالات با محتوای سوره و مکی بودن آن سازگار نیست. هدف پژوهش نیز اثبات این نکته است که مصداق بارز «من عنده علمالکتاب»، ائمه معصومین(ع) هستند و اینکه آنها از تمام علوم، حقایق و پدیدههای عالم بهجز آنچه مخصوص علم غیب الاهی است، باخبرند. سوال اصلی پژوهش این است که معنا و مصداق حقیقی علمالکتاب چیست و اهل بیت(ع) در مقایسه با دیگران به چه میزان از علمالکتاب بهرهمندند؟ یافتههای پژوهش که با روش توصیفی– تحلیلی انجام شده، نشان میدهد که با محور قرار دادن آیات ابتدایی سوره زخرف، چهار احتمال قابل طرح است که عبارتند از: علم به کتب آسمانی، علم به قرآن بهطور خاص، علم به لوح محفوظ و آگاهی از اسم اعظم الاهی. احتمال اول، صحیح نیست و سه احتمال دیگر با یکدیگر قابل جمع بوده و هرکدام، مراتب مختلف یک حقیقت را دارا بوده و علی(ع) و فرزندان مطهر ایشان آگاهترین مردم به علمالکتاب هستند.