اعضای هیات تحریریه راهنمای نگارش مقاله

دوره 9 ، شماره 17 - (پاییز و زمستان1400) صفحات : 29 - 52
دانشیار تفسیر و علوم قرآن دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
استادیار تفسیر و علوم قرآن دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم (نویسنده مسئول)
کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی دانشگاه معارف قم

«مدرنیسم» به‌مثابه محصول معرفتی فرهنگ غرب، با اصالت‌بخشی به زندگی دنیوی و این جهانی، ابعاد قدسی هستی را انکار نموده، زبان به انکار اصول و بنیان‌های ثابت معرفت‌شناختی و هستی‌شناختی گشوده است. این مکتب تلاش می‌کند با طرح و ترویج اصول و مبانی خودساخته در سه محور معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی به تبیین و تفسیر جهان و انسان بپردازد. در این میان، از آن‌جا که مبانی معرفت‌شناختی مدرنیسم پایه معرفتی مبانی هستی‌شناختی و انسان‌شناختی آن‌را تشکیل می‌دهد، جستار حاضر با روش توصیفی تحلیلی به ارزیابی این مبانی در اندیشه محمد عبده در تفسیر المنار و علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌پردازد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که محمد عبده به دلیل داشتن مواضع اصلاح‌طلبانه‌ در مقابل فرهنگ غرب، تمایلات خرد­گرایی و علم­گرایی از خود نشان داده است، این در حالی است که علامه طباطبایی ضمن جامعیت و تخصص در دانش‌های عقلی و نقلی، با دقت و عمق به ارزیابی مبانی معرفت‌شناختی مدرنیسم پرداخته است.

 

واژه های کلیدی : مدرنیسم، حس‌گرایی، عقل‌گرایی، محمد عبده، علامه طباطبایی.

متن کامل مقاله [ pdf 226 KB ]
موضوع مقاله : -------
دریافت: ۱۴۰۰/۰۷/۱۴ | پذیرش: ۱۴۰۰/۱۲/۲۰ | انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۲۶


موسسه پیامبر اعظم (ص) ساری
دکتر سید علی هاشمی
دکتر علی اصغر زکوی
سعید قاسمی طوسی
2383-1081


مقالات انتشار داده شده